torsdag 28 juli 2011

Fjällfiske i Almdalen

Broder Magnus, kusin Peter och jag for till Almdalens Fjällgård för några dagars högfjälls fiske.
Urpackning av bilen innan Håkan lund hämtar upp packningen med fyrhjulingen och vi kan starta 9km vandringen upp till gården.
Vandringen kantades av en massa lämmlar och en å annan avkrok från stigen, givetvis måste vi ju testa
lite gäddfiske i Djupvattnet 3 km från gården.
Sjön visade sig innehålla fina gäddor, skulle vara intressant att sjösätta en båt där och trolla lite.
Sjön skulle vara 35 meter djup... finns nog grova gäddor och öringar där.
Brodern var väl inte helt nöjd över att ha åkt 42 mil och vandrat snartnär 9 km och sen se på när Peter och jag febrilt kastar efter gädda, men det stillade ju fiskesuget för tillfället iaf!
Resans största togs redan första dan, en fin bit på näranog två pannor. inte så vacker som dom brukar vara här uppe men det kanske kan bero på det varma vattnet?
Vandrade runt 15-20 km och fiskade oss igenom Lilldjupvattnet, Kojsjön, Rörvattnet och någon egen
liten "pärla"... Gott om fisk och Kojsjön överaskade med fina fiskar på nästan varje kast när Peter listat ut var dom stog och med vilken färg dom ville ha på dragen.
Trodde aldrig vi skulle lyckas få honom med oss därifrån...
Den fetaste öringen jag nånsin sett bogserades in i Häbbersvattnet på en 10g Toby, å när jag bestämt mig för att det skulle bli en keeper och knacka den i skallen trilla det ut en sork ur käften på öringen.
Det visade sig att det fanns tre till i magen... Jag släpar alltid en massa utifallatt fiskegrejer med mig men någon sorkimitation fanns ju inte i flugasken utan hemma med gäddflugorna...
Öringen vägde iaf 1,1kg observera sorken som kikar fram i käften!
Strömmande vatten är det dåligt med i Almdalen, men vi har hittat ett som visade sig innehålla fina öringar som även dom var feta av sorkar.
Tror nog att denna lilla å är Magnus pärla där uppe, han lyckades bäst där med en riktigt fin öring och en större ändå som kasade i efter att ha varit halvägs uppe på land.

Summa summarum så var detta en av de roligaste fiskeresor jag varit på, lagoma strapatser, förutom saltstens bärningen då... bästa fiskekamrater, bra fiske och skapligt väder.
Flugfisket hade väl kunnat varit bättre om vinden mojnat något och öringarna inte varit mätta på sorkar!
Peter mumlade något redan första dan om att han fått fler öringar den dan än under alla fisketurer tidigare.
Magnus fick visa sina "skills" i smygfiske i "sin" lilla å och jag fick som det ska vara de två största :)
Over and out / Mooseater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar