fredag 16 september 2011

Älgjakten i Almdalen september 2011

Ja vad ska man börja? regn regn re... vädret hade ju kunnat varit bättre för både folk och hundar men det råder man inte över som tur är.
Måndagen och tisdagen avverkades utan nån kontakt med älgar och björnar mycket tack vare svåra förhållanden med nederbörden.
Onsdagen tillbringades i stugan med klädtorkning och avrundades med en mycket god middag i Almdalens "kaffestuga". Kocken Håkan hade tillagat en gudomlig kantarellsoppa till förätt och älgskavsgryta till varmrätt, en å annan öl och Jäger passade bra därtill.
Torsdagen startade med finväder och jag knallade upp på Erfjället och tog pass på vad jag skulle tro ett av sveriges vackraste älgpass!?
Hyfsat ställe!

Hann inte sitta där så länge innan anrop från Lars kom att han skjutit en oxe, och strax därefter hördes ett skott till och Claus meddelade att en till fällts.
Jakten bröts och ett styvt arbete med att få ner den ena från Rörvattshöjden startade, mycket brant terräng innan fyrhjuling kunde anvädas.
När allt var klart hade klockan passerat midnatt och min gps visade 24 km...


Fredagen vilodag och torkning igen, regn regn regn...
Lördag jagades Grubbfjället och jag smög iväg runt för att leta mig ett fint "bakpass" lyckades nästan pefekt,
en tolv-sexton taggars oxe som Håkan och Randi fick syn på och släppte!? skenade förbi i hörhåll.
Björn hona med två årsungar gick och betade på toppen av Grubbfjället hela dagen och senare på kvällen kunde vi alla se en annan hona med två ungar i Lars Zeisskikare från gården som åt på räntan efter älgen.
Söndagen jagades södersidan av Erfjället i dimma och Lars hund Jengham hade fart på björn som inte ville gå i pass.
Måndagen och tisdagen var jag själv hundkarl med en av Håkans Jämtar, riktigt roligt även om vi inte lyckades få stopp på någon älg, kontakt hade vi i alla fall.
Lars fick skjuta en kalv på ståndskall för unglaikan Dunder efter ett bra arbete vilket var riktigt lyckat.
Utsikt finns det gott om här.
Även björnspår finns det gott om men kan vara svåra att se ibland.

Har väl inte blivit så mycket fotat som jag skulle ha velat men får skylla på vätan och att jag inte släpat på digitalkameran, man rationaliserar packningen rätt bra när man ska gå mellan en och två mil blötmyr varje dag. Fick ihop över tolv mil på sju jaktdagar, så lite sliten är man men det är lätt värt varenda steg att få jaga i Almdalen.

3 kommentarer:

  1. Jäkla fina bilder och fin oxe :)

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Jag kommer att åka på sep jakt någon gång, helt klart. Det har jg planerat sedan länge. Vilka vyer lite annat än här i granskogs Småland.

    SvaraRadera
  3. Så vackert landskap, kan förstå att det är trevligt att jaga där. Och så otroligt häftigt att se björn!

    SvaraRadera