söndag 4 december 2011

Älgjakten över för iår

På fredags eftermiddan när jag tagit mig en sväng över tjädermarkerna
och sedan var på väg hem över skogen så ringde Örjan och behövde
hjälp med att bogsera ut en kalv ur skogen.
Han hade fått tag på ko plus två kalvar vid tio tiden, och kommit
till skott vid halv tre på eftermiddan, vilket kanonjobb åter igen
av Jämten Scott.
Igår så var vi tio tappra jägare varav tre hundar med förare som
begav oss ut i lite kallt och blåsigt jaktväder.
Jag satt och eldade och hade det rätt så bra i nån timme
innan passgrannen hojtar till att det är en kalv på väg mot mitt
pass bakifrån, vänder mig om och över tallkullen bakom kommer
älgen i full fart med Anders vita laika Nix strax efter.
Passerar ut på hygget ca 20-30m bredvid passet, Nix
första älg är ett faktum, riktigt kul att få se hundens reaktioner
när det helt plötsligt låg en älg framför istället för en som
springer.

Taskig bild men "The X marks the spot" där älgen föll.
Anders hämtade Nix och gick tillbaka till upptagsplatsen
där Nix direkt tog upp två älgar till, efter ståndskall och
gångstånd i nästan trekvart så kan Anders fälla en kviga
med ett brytet bakben, benet var av strav ovan "bakhasen".
Tror nog att Nix fick sova i mattes säng i natt :)

Så nu känns det som att årets älgjakt är avslutad,
jag har haft ett otroligt flyt i år med många
spännande älg observationer och lyckats fälla
fyra av vår tilldelning på tolv älgar så det får
man vara mycket nöjd med som passkytt.
Tar nog en sväng över skogen nu innan jag ska åka till
stan för att kolla på lilleman Hugos första dansuppvisning
sen till kvällningen blir det bad på kilafors badhus.
/ Mooseater

1 kommentar:

  1. Vad skönt att det är över för er del. Vi har kvar på båda markerna och det börjar bli tradigt nu. Det tar dagar av träningen/rådjursjakten med taxarna.

    SvaraRadera