lördag 13 oktober 2012

Torsdag å fredag

Torsdagen blev en trög historia, satt återigen på passet som jag tror
är mitt bästa iår.
Herman fick skjuta en kalv vid gisslingsänget direkt på morgonen
som örjans jämte scott skjutsade iväg.
Blandrastiken  Frida hittade en älg strax ovanför vårt slakteri och
drev den upp mot mitt pass på berget, givetvis passerade älgen
bakom passet i det tätaste där den inte syntes, bara hördes.


                        Frida skämdes när jag ville fota

En kalv och ett femtontal älgobsar blev resultatet på torsdagen.
Hundarna börjar bli trötta och älgarna vet att vi är i skogen  så
dom står och trycker. Svårt att få fart på älgarna med den
kombinationen.

Fredagen startade hyfsat med en del älgar synliga i pass, dock
fredade kvigor, kor och spartjurar.
Jag satt i den "gula sommarstugan" på fäbomyren, glömde ta
ett kort på det eminenta passbygget som jag dock tycker det
är lite pinsamt att sitta i... ett pass ska inte vara gulmålat och
av stugpanel.
På eftermiddan trillade det en ko hos Stefan och en kalv hos
morbrodern så nu är iaf hondjurskvoten på fyra djur fylld.
Två tjurar och tre kalvar kvar att fälla.


 
En kviga som passerade Herman vid Patronhögen.



 

Styckning på söndag och sen blir det helgjakter.
 
Svågerns lillasyster fick skjuta sin första älg igår med, en
tiotaggare som paserade hennes vägpass och fälldes med ett
välriktat skott. Stort grattis till första älgen.
Har inte fått hennes medgivande om att lägga ut bilden ännu
men den kanske kommer.
Kanske får jag inviga min hornkokare med den trofen!?
 
Fick en bild från värmlands Lars, årets första för Dunder fälldes
i tisdags, antar att det blivit nån mer sen dess åxå.
 
                                Dunder
 
Önskar jag kunde skaffa hund igen, då blir det nog en Laika.
 
Over and out / Älginteskjutarn
 
 

2 kommentarer:

  1. Ni verkar juhaft lite mer flyt än vi, himla dålig vecka ...var är alla älgarna.

    SvaraRadera
  2. 32 jägare, 80 älgobsar och nio fällda.
    Det har varit mycket stolpe ut, men så är det ju med jakt
    turligt nog.

    SvaraRadera