söndag 1 januari 2012

Gott Nytt År

Inledde nyårsaftonen med toppjakt som vanligt, strosade runt
i markerna med förhoppning att få se någon tjäder.
Kom på efter ett tag att det kanske inte var sån bra ide att ha
snödräkten på sig då det inte fanns en gnutta snö kvar i skogen...
Orrarna jag hittade lär förmodligen ha sett mig på en kilometer
då jag troligen såg ut som en snögubbe i en grön skog.
Nåja.. slängde av mig de vita paltorna och tassade vidare
men utan att lyckas hitta på nån tjädertupp.
Orrarna fick vara idag, nästan som catch and release faktiskt,
smyga in på 150m sikta en stund och sen smyga därifrån.

På nyårsdans morgon fick jag och Pelle för oss att testa lite lakpimpel
på voxnan, gick väl sådär... men fick frisk luft och spä på ismetesuget
lite iaf.


Hemkommen från Sörbo skogarna så såg jag att isen äntligen lagt sig
på Bergviken igen, frös till på nyårsnatten, måste vara ett gott tecken!
Ett par dar nu bara så åker mörtmjärden i där de stora mörtarna bor.
Otroligt vackra mönster stormen gjort i isen.
Givetvis så började det snöa igen nu när det var så bra isar.
Årets första älg är siktad redan åxå, en fjoling och lunkade förbi vebon
här utanför husknuten för en stund sen, får nog sätta upp ett pass
mellan veboden och grabbens cykel hopp snart, både älgar, rävar och
björnen passerar där på samma ställe.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt du haft. Fin bild på isen med mönster. God Fortsätting och Gott Nyhtt Jaktår!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg! :) God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera